Din cele mai vechi timpuri Marea
Neagră a constituit o cale de legatură prin intermediul căreia populaţia baştinaşă
din regiunile pontice a intrat īn contact cu cultura miceniană. Īncepānd din sec. al VIII-lea
ī.e.n. pe ţărmurile Mării Negre coloniştii greci (care o numeau Pontul
Euxin) au
īntemeiat un număr de oraşe (Phanagoria, Kimmerike, Apolonia Pontica,
Mesembria, Odessos, Callatis, Tomis, Histria, Tyras, Olbia, Chersones,
Theodosia, Panticapaion, Dioscurias, Phasis, Trapezunt, Sīnope, Heracleea
Pontica, etc.) care au avut un important rol economic, politic şi cultural
contribuīnd la grăbirea procesului descompunerii comunei primitive la
triburile locale. După expediţia lui Pericle īn Pont (437 i.e.n.) un rol
preponderent īn viaţa economică a bazinului Mării Negre l-a avut oraşul
Atena.
Mai tārziu,
īn anul 88 ī.e.n. regele Pontului, Mitriade al VI-lea,
Eupator, devenise cārmuitorul sau aliatul tuturor triburilor şi popoarelor
din jurul Mării Negre (cu exceptia Bitiniei), reprezentānd o ameninţare
serioasă pentru influenţa romană īn Orient. La mijlocul secolului I ī.e.n.,
Burebista, conducătorul statului dac īncepator, şi-a īntins stăpānirea
asupra ţărmului stāng al Mării Negre, cuprins īntre Nistru si Apollonia
Pontica. Dobrogea a fost cucerita de romani si inclusa īn provincia Moesia
īn anul 46 e.n. Orasele de pe litoralul dobrogean al Mării Negre (Callatis,
Tomis si Histria) au intrat astfel īn stapānirea Romei, cunoscand o noua
perioada de īnflorire economica si culturala (perioada romană).
Dominatia
romană īn bazinul Mării Negre a fost continuata de cea romano-bizantina (īn secolele IV - VII e.n.), care, pentru a-si mentine stapanirea
drumurilor comerciale din Marea Neagra, a trebuit sa īnfranga rivalitatea
statului iranian al Sasanizilor, iar apoi pe cea a cnejilor rusi. Dupa
cucuerirea Constantinopolului de catre cruciatii apuseni (1204), pe
litoralul de sud al Mării Negre a aparut Imperiul de la Trapezunt. Din aceeasi perioada a
īnceput si patrunderea negutatorilor genovezi si
venetieni, care pana la cucerirea turceasca si-au instituit monopolul
comercial īn bazinul Mării Negre.
La sfarsitul secolului al XIV-lea,
īnceputul secolului al XV-lea, Marea Neagra constituia hotarul estic al
Moldovei si al Tarii Romanesti. Dupa caderea Caffei, trecerea Crimeei sub
suzeranitatea turceasca (1475) si caderea Chiliei si a Cetatii Albe īn mana turcilor (1484), aproape
īntreg litoralul Mării Negre se afla īn stapanirea Imperiului Otoman. Īn urma razboaielor ruso-turce
dīn secolele
XVIII - XIX, stapanirea turceasca s-a restrans continuu, pana ce, īn urma
primului razboi balcanic, īn 1912, stapanirea asupra tarmurilor Mării
Negre de catre statele riverane a capatat aproximativ configuratia actuala.
Primele cercetari făcute asupra ţărmurilor Mării Negre datează
din anul 1696.
Ele au fost conduse de marinarii ruşi de pe nava Krepost. Īn anul 1701, pe
timpul ţarului Petru I, se īntocmeşte prima hartă rusă a Mării Negre, īn care
sunt menţionate şi adāncimile din jurul Crimeei şi Bosforului.
Īn 1771, amiralul rus A. N.
Seneavīn alcătuieşte o hartă a Peninsulei Kerci şi a Mării Azov, iar īn 1799, īn urma cercetării amănunţite a regiunilor de vărsare ale fluviilor Nipru, Nistru
şi Dunăre, se īntocmeşte primul atlas al părţii de nord a Mării Negre, de către
I. Billings.